Obamas frivillige er ”Fired up! Ready to go!”

Alle midler tages i brug for at få folk til at stemme.

Som frivillig i Obamas valgkamp hører man igen og igen sloganet Fired up! Ready to go!

I starten syntes jeg, at det var lidt plat, men inden jeg så mig om, sagde jeg: Fired up! Og mine kollegaer svarede: Ready to go!

To personer, der var fired up i dag, var de to ældre herrer Ross og Henry. Ross havde lagt hus til en Obamabase, hvor folk mødtes til at føre valgkamp fra. Harry kørte mig rundt i sin pick up truck og satte mig af i kvarterer, hvor jeg gik fra dør til dør til sandsynlige demokratiske vælgere. Dem spurgte jeg, om de ville stemme på Obama, og om de vidste, hvor de skulle stemme, om de havde brug for et lift til valgstedet etc.

Folk skal tages i hånden
Udfordringen er nemlig at få folk til at stemme. Selvom man som registreret vælger har intentionen om at stemme demokratisk, så er det ikke sikkert, at man nødvendigvis gør det på valgdagen. I Danmark er vi vant til høj valgdeltagelse. Det er man ikke i USA. En lav valgdeltagelse er ofte til gavn for republikanerne og en høj til fordel for demokraterne. Derfor gør demokraterne, alt hvad de kan, for at få folk til valgstederne. På valgdagen skal vi blandt andet køre hjemløse til valgstederne og sørge for, at de kommer til de rigtige steder.

Negative reklamer og ukendte bagmænd
Valgkampen i 2012 er langt mere beskidt end 2008. Der er brugt milliarder af kroner på reklamer, hvor langt de fleste er ”hadereklamer”, der fortæller negative historier primært om Obama og demokratiske kongreskandidater. Republikanerne er helt klart de værste, men demokraterne holder sig heller ikke tilbage. De såkaldte Super PAC’s er organisationer, der får millioner af penge fra ukendte donerer, som de bruger på reklamer imod især Obama. Fuldstændigt uigennemsigtigt, ja nærmest korrupt. De borgere, embedsfolk og politikere, som jeg har talt med, er ved at kaste op over de negative reklamer. Mange amerikanere glæder sig til valget er overstået, så de ikke skal se på dem mere.

På valgdagen er der kun en ting at gøre for de mange frivillige for at sikre Obamas genvalg. Det er at banke på døre, ringe til folk og sørge for, at alle kommer til valgstederne. Det er en kamp mod tiden, hvor man kæmper fra dør til dør. Fired up! Ready to go!


Den rørende historie bag Fired up! Ready to go!

This entry was posted in Ikke kategoriseret on by .

About Sander Jensen

Formand for Radikale Venstre i Aarhus Medlem af hovedbestyrelsen og forretningsudvalget (Udtrådt 2012) Selvstændig kommunikationsrådgiver og journalist i Small Giant Communications Redaktør for iværksætteravisen Aarhus Affairs Næstformand i bestyrelsen for Frontløberne Bestyrelsesmedlem i teater Katapult og Ambassaden Kulturelsker og hobbypoet

Skriv et svar

